Mit fogunk csinálni?
Próbáljuk meg megfogalmazni néhány mondatban, hogy mi lesz a projekt eredménye! Például: interneten elérhető biztosítási alkusz szolgáltatást fogunk megvalósítani, mely lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy egyetlen információs forrásból tájékozódhassanak az összes biztosító, összes biztosítási termékéről. A szolgáltatáson keresztül az ügyfelek összehasonlíthatják az azonos célú biztosítási termékek kondícióit, kiválaszthatják a számukra legkedvezőbbet és azonnal szerződést is köthetnek.
Miért indítjuk el a projektet?
Fontos, hogy meg tudjuk határozni, hogy nekünk, akik beruházunk ebbe a fejlesztésbe mi a célunk. Fontos, hogy ne keverjük a különböző érintettek érdekeit! Mi, akik áldozunk arra, hogy időt és pénzt fordítunk erre a projektre mi a célunk? Például: a piaci verseny növekedésével a biztosítási szolgáltatások értékesítésén realizálható árrés folyamatosan csökken. Annak érdekében, hogy a cég nyereséget növelni tudjuk, jelentős ügyfélszám növekedést kell elérnünk, ami a jelenlegi személyes értékesítői bázissal nem lehetséges...Kik számára készítjük?
Fontos, hogy be tudjuk azonosítani azt a kört, akik számára a szolgáltatás értéket fog teremteni. Például: azoknak, az átlagosnál magasabb jövedelmű, elfoglalt magánszemélyeknek nyújtunk szolgáltatást, akik számára fontos, hogy biztosítási ügyleteiket a nap 24 órájában intézni tudják. Itt nem magunkra kell gondolnunk, azt, hogy nekünk miért érdemes belevágni a projektbe, már meghatároztuk az előző kérdésben. A termék szolgáltatásainak célcsoportjának jó meghatározása számtalan termékjellemző kialakításában segít.Mi fog megváltozni, ha végzünk?
Általában minden beruházás érdekében valamiről le kell mondanunk (például pénzről). Ezt azért vagyunk hajlandóak megtenni, mert a jelenlegi állapottal elégedetlenek vagyunk. Fontos, hogy meg tudjuk határozni, hogy mi a problémánk a jelenlegi helyzettel. Min akarunk változtatni? Például: a jelenlegi szolgáltatás szerkezete olyan, hogy a biztosítási ajánlatok a biztosítók szerint vannak rendezve, ezért az ügyfeleknek minden biztosító ajánlatait végig kell nézniük ahhoz, hogy megtalálják a számukra legkedvezőbbet. Sokszor olyan biztosítók ajánlatait is végig kell nézniük, akik az általuk keresett terméket nem is kínálják. Mivel a keresés időigényes és kényelmetlen, a látogatottsági statisztikák alapján a látogatók 90%-a 2 perc böngészés után elhagyja az oldalt. Az új szolgáltatás bevezetése után másfél percen belül releváns ajánlatokat fogunk tudni nyújtani az ügyfeleknek.
Általában minden beruházás érdekében valamiről le kell mondanunk (például pénzről). Ezt azért vagyunk hajlandóak megtenni, mert a jelenlegi állapottal elégedetlenek vagyunk. Fontos, hogy meg tudjuk határozni, hogy mi a problémánk a jelenlegi helyzettel. Min akarunk változtatni? Például: a jelenlegi szolgáltatás szerkezete olyan, hogy a biztosítási ajánlatok a biztosítók szerint vannak rendezve, ezért az ügyfeleknek minden biztosító ajánlatait végig kell nézniük ahhoz, hogy megtalálják a számukra legkedvezőbbet. Sokszor olyan biztosítók ajánlatait is végig kell nézniük, akik az általuk keresett terméket nem is kínálják. Mivel a keresés időigényes és kényelmetlen, a látogatottsági statisztikák alapján a látogatók 90%-a 2 perc böngészés után elhagyja az oldalt. Az új szolgáltatás bevezetése után másfél percen belül releváns ajánlatokat fogunk tudni nyújtani az ügyfeleknek.
Mi szolgáltatja az értéket?
Meg kell tudnunk határozni azt, hogy a projekt milyen érzékelhető előnyöket fog biztosítani az érintettek számára. Ilyen érték lehet például az, hogy a felhasználók számára garantáltan másfél percen belül releváns ajánlatot tudunk biztosítani. Ha jól meghatároztuk a célcsoportot (pl. elfoglalt emberek), akkor könnyebb a legfontosabb termékjellemzőket beazonosítani.
Honnan tudjuk, hogy végeztünk?
A fejlesztési projektek egyik jellemzője, hogy mindíg lehetne jobb az elkészült termék. Valamikor azonban mégis élesbe kell állítani. Mikor legyen ez a pont? Meg lehet határozni akár több mérföldkövet is, a lényeg, hogy definiáljuk azokat a kritériumokat amiknek meg kell felelnie a terméknek amikor a felhasználók számára elérhetővé tesszük. Például: a termék első verzióját akkor állítjuk élesbe, amikor az életbiztosításokhoz kötődő összes terméket képes kezelni és sikeresen végrehajtottuk rajta az 1000 felhasználót szimuláló teljesítménytesztet, valamint az 50 fő bevonásával végrehajtott használhatósági tesztet.
A fentiek természetesen csak kitalált példák, de reményeim szerint segítenek megérteni, hogy miért tartom annyira fontosak a valós célok pontos meghatározását. Azon túlmenően, hogy segít a valóban fontos követelmények meghatározásában, ez a legjobb módja annak, hogy a projektet megvalósító team kreativitását kiaknázzuk. Ha mindenki számára világos, hogy miért kezdtük el a fejlesztést, a legváratlanabb forrásokból kaphatunk remek ötleteket. A vízió meghatározása és jó kommunikálása a legjobb módja annak is, hogy a ki nem mondott (tacit) elvárásokat "kitalálják" a rendszer megvalósítói.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése