2009. május 27., szerda

Valós projekt sikerkritériumok

A leggyakoribb kérdésem a projektmenedzserek és az ügyfeleink felé egy projekt elindításakor, hogy "mitől fogod úgy érezni, hogy sikeres volt a projekt?". Ez nyilván nagyon általános kérdés és csak arra jó, hogy elindítson egy párbeszédet a projekt valós céljainak pontosabb meghatározásához. /Ez a projekt vizionálás kezdete, ami egyébként önmagában megér egy bejegyzést./ Ez mindíg a szépreményű kezdeti időszak témája. Ahogy a projekt halad előre, és a realitás könyörtelenül megmutatja magát egyre inkább ez a kérdés kerül előtérbe: "mi a fontosabb?". Ambler W. Scott "véletlenül" erről a kérdésről is rendelkezik adatokkal, ami igencsak elgondolkodtató a módszertani kérdések szempontjából. A felmérés során közel 600 válaszadó véleményét vette figyelembe, olyanokét, akik különböző IT projektek kulcsszereplői. A kérdés központi témája ez volt: hogyan definiáljuk a sikert?
Ebben a bejegyzésben erősen a saját szemüvegemen keresztül foglalom össze az eredményt, ezért akit mélyebben érdekel a téma, annak érdemes az eredeti cikket elolvasnia.
Én kifejezetten az üzleti megrendelők által megfogalmazott prefernciákra fókuszáltam, elvégre az ő igényeik kielégítése miatt dolgozunk. A grafikonból látszik, hogy a válaszadók döntő többsége fontosabbnak tartja az aktuális üzleti célok elérését, mint a projektterv betartását. Számomra a következtetés elég egyértelmű: mindaz, amire a kezdeti követelményspecifikáció, és testvérei (funkcionális specifikáció, részletes projektterv stb.) koncentrálnak, valójában nem a legfontosabb kérdések. Ezzel persze nem azt állítom, hogy teljesen értelmetlenek ezek a prediktív projekttermékek, mindössze arra szeretném felhívni a figyelmet, hogy a helyükön kell őket kezelni. Ezek ugyanis végsősoron csak eszközök, amiket nagyon okos emberek arra találtak ki, hogy rendszerezett módon megjelenítsék a projekthez kapcsolódó fontos információkat. De nem szabad hagyni, hogy eltereljék a figyelmet a lényegről, ami a működő, valós célokat támogató, használható rendszer.

2 megjegyzés:

Kristof Jozsa írta...

Jól írsz, csak így tovább..

viszont én ennél kerekebb konklúziót vonnék le (ami már egész XP-s irányba hajlik), ha tudjuk hogy az előzetes követelményelemzés 2/3-át sose v ritkán használják, és a jó rendszer 85+%-ban fontosabb mint a specek követése, akkor esetleg mondjuk ki hogy ez teljes zsákutca és ne csináljuk.

Orsi Szabo írta...

Jó kis gondolatébresztő írások..

A fentiekre azért van szükség, hogy vezetve legyen a megrendelő gondolkodása, ne csapongjon az igények között, illetve hivatkozási alap is a felek között.
Minél alaposabban kezdünk el tervezni, annál több kérdés merül föl, ez biztos. De, ezzel rá vagyunk "kényszerítve" a probléma mélyebb értelmezésére, a kérdések egy nagy része már a tervezés során vetődik föl, nagyobb eséllyel még itt születhet döntés.
Ha pedig később változás van a projektben (előfordul...), mégis könnyebben lehet rá reagálni, gyorsabban vehető egy teljes fordulat is, mert valamilyen szinten korábban már foglalkoztál vele.