- A rendszer az előre meghatározott időben használatba vehető (azaz valós üzleti célokat szolgál és használható)
- A rendszer megrendelője úgy érzi, hogy nagyjából a kapott értéknek megfelelő árat fizette meg
- A projekt megvalósítása a fejlesztő cég számára is tisztességes, (fair) haszonnal jár
- A megrendelő és a beszállító a későbbiekben is szívesen dolgozik együtt
Eredetileg az angol "scope" szó leginkább behatárolást, kiterjedést jelent. A szkóp kézben tartása tehát azt jelenti, hogy a projektnek szigorúan a megfogalmazott keretek között kell maradnia. De milyen keretek között? Az eredetileg megfogalmazott célokat kell tartani? Akkor miért nem hívjuk célnak? Az eredetileg megcélzott felhasználói kör igényeit kell kielégíteni? A projekt indításakor elképzelt szolgáltatásoktól nem szabad eltérni? És még sorolhatnám... Ezek közül egyedül a cél az, ami nagyjából jól ismert lehet a projekt elején, az összes többi bármikor változhat. Itt visszautalnék a döntéselméleti fejtegetésemre. Hiszem, hogy a szoftverfejlesztés a rosszul struktúrált helyzetek kategóriájába tartozik, tehát a projekt elején nem világosak az elvárásaink, azokat a megoldás keresése során folyamatosan alakítjuk ki. A megoldást valamilyen olyan helyzetre keressük, amivel elégedetlenek vagyunk. (Lassú ügyintézési folyamat, túl nagy a raktárkészlet stb.) A cél tehát ennek az elégedetlen állapotnak megszűntetése. Az elején van egy elképzelésünk arról, hogy az adott problémát milyen okozó tényezőkre vezethetjük vissza, és ezeket hogyan fogjuk megoldani. Ezek az elképzelések aztán erősen meghatározzák, hogy hol határoljuk be a projektet, azaz mi tartozik szkópba. Ehhez aztán foggal körömmel ragaszkodnak a projektvezetők.
Az eredmény az, hogy sokszor az eredeteli problméma megoldásához olyan kérdésekkel kellene foglalkozni, amik az előzőleg a nagy gondossággal (és jó sok munkával) meghatározott projekthatárokba nem férnek bele. Ez persze senkinek nem jó. Nem jó a megrendelőnek, mert nem arra költi a pénzét, amire kellene. Nem jó a fejlesztőnek sem, mert azon kívül, hogy sikertelen projekten dolgozik semmi nem garantálja számára, hogy a meghatározott projekt szkóp keretein belül nem lehet határtalan erőforrásigényű feladatatot generálni. A két partner viszonya csak a résztvevők empátiáján, szakértelmén és üzleti erkölcsén múlik azzal a feltétellel, hogy mindketten belátják: igen, sajnos az elején rosszul határoztuk meg a szkópot, a sikertelenségért egyikünk sem okolható...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése